کد مطلب:36119 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

سبکباران در سفر آخرت











(و اعلم ان امامك عقبه كوودا المخف فیها احسن حالا من المثقل و المبطی علیها اقبح حالا من المسرع و ان مهبطك بها لا محاله علی جنه او علی نار)

«و بدان كه در جلو تو گردنه ای بسیار سخت و دشوار است كه سبكبار در این عقبه، نیكو حال تر از سنگین بار است و حال كند رفتار بر این عقبه، زشت تر از شتابان می باشد و نیز بدان كه فرودگاه تو یا عبور از این گردنه بناچار یا بر بهشت است یا بر دوزخ»

آری سبكباران سبكبالند و مانعی از حركت و عروج به مقامات معنوی ندارند چنانكه در جریانات این جهان نیز مطلب از همین قرار است.

حریقی در مدائن واقع شد، سلمان شمشیر و قرآن خود را بر داشت و از شهر خارج گردید و گفت: هكذا نجی المخفون[1] سبكباران اینچنین نجات یافته و از ورطه ی بلا رها می گردند.

و از رسولخدا صلی الله علیه و آله نقل شده است كه: «نجا المخفون»[2] و در كلمات حضرت امیر علیه السلام است كه «تخففوا تلحقوا»[3] بنابراین باید كوششكرد كه سبكبار شد و راه آن را كم كردن علائق مادی، آلوده نشدن به دنیا و فرونبردن چنگال مادیات است و خلاصه دلداده و عاشق دنیا نبودن و توجه خود را معطوف و منصرف به عالم ابدی كردن است.

مطلب دیگری كه در این قسمت آمده توجه به این حقیقت است كه سرانجام انسان و سرمنزل اصلی و نهائی او یا بهشت است یا دوزخ. اكنون اندوه آن گردنه ی خطرناك و دشوار از یك سو. معلوم نبودن پایان كار و فرودگاه اصلی انسان از دیگر سو. و خلاصه این اندوه بزرگی است كه كمر انسان با توجه را را می شكند و باید كوشش كرد كه انشاءالله سرانجام كار، بهشت باشد.

[صفحه 154]


صفحه 154.








    1. مجموعه ی ورام ج 2 ص 218.
    2. شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی ج 5 ص 32.
    3. نهج البلاغه خطبه ی 21 و 166 یعنی بار خود را سبك كنید تا به كاروان، ملحق شوید.